sunnuntai 7. joulukuuta 2008

Verotuksellinen epätasa-arvo

Tämä on aihe, josta minun on pitänyt kirjoittaa jo kauan sitten, mutta jotenkin se on aina jäänyt. Kun se nyt tuli mieleen, on paras panna hösseliksi ennen kuin se taas painuu unholaan.

Kyseessä on työmatkapyöräilyn asettaminen eriarvoiseen asemaan verotuksessa. Jos kulkee työmatkan junalla, bussilla, metrolla tai jopa omalla autolla, on näiden käyttämisestä aiheutuneet kustannukset mahdollista vähentää verotuksessa, ainakin osittain.

Veroehdotuksen täyttöohjeissa ei ainakaan kerrota miten ehdotukseen ilmoitetaan työmatkapyörän hankinta- ja huoltokulut. Entäpä varusteet ja niiden huolto? Kuvitteleeko verokarhu, että säännöllisesti, säällä kuin säällä käytetty polkupyörä ei aiheuta verovelvolliselle minkäänlaisia kuluja?

Omasta kokemuksesta sanoisin, että työmatkapyörän huoltoon menee vuosittain ainakin 200-300 euroa, vähän käytöstä ja tuurista riippuen.

Kansalaisten pitäisi olla tasa-arvoisia esivallan edessä. Vaadin, että myös työmatkansa polkupyörällä kulkevat saavat vähentää tästä aiheutuneet kulut täysimääräisinä.

Oikeastaan olisin valmis vaatimaan vieläkin enemmän. Mitä suurempi osa kansalaisista kulkisi työmatkansa polkupyörällä, sitä parempi se olisi valtiolle:

  • Työmatkapyöräilijä ei käytä fossiilisiä polttoaineita: Tarvitaan vähemmän öljyn tuontia kaukaiseen pohjoiseen maahamme, jossa öljyrikkauksia ei ole omasta takaa. Kallista ulkomaanvaluuttaa säästyy eikä tarvitse hieroa kauppoja epävakaiden maiden öljykauppiaiden kanssa.
  • Liikenteen päästöt vähenevät mitä useampi kulkee polkupyörällä: Suomen on helpompi täyttää kiintiönsä EU:n ilmastotalkoissa, päästöoikeuksia jää enemmän saastuttavan teollisuutemme käyttöön eikä valtion tarvitse ostaa niitä niin paljon lahjoittaakseen ne teollisuudelle.
  • Kansanterveys paranee: Pyöräilevät kansalaiset ovat terveempiä eivätkä sairastu sydäninfarktiin tai diabetekseen, tai eivät ainakaan niin helposti kuin ne kansalaiset, joiden perse leviää auton penkillä.

Oikeastaan verottajan pitäisi kannustaa kansalaisia siirtymään pyörän satulaan! Vähemmän keppiä ja enemmän porkkanaa!

Tappajasepeli puhkoo renkaita

Helsingin Sanomat uutisoi tänään kaupunkisivuillaan:
"Tappajasepeli" puhkoi talvipyöräilijältä taas renkaan
Artikkelissa kerrotaan kuinka nykyisin on siirrytty hiekoittamaan teitä kalliosta murskatulla sepelillä entisen hiekan sijasta. Hiekka on hienompaa ja rakeiltaan pyöreämpää kuin murskaamalla tehty sepeli. Hiekka pölyää keväisin, mutta sepelissä on teräviä särmiä, jotka pystyvät tunkeutumaan ulkorenkaan läpi ja kohta on ilmat pihalla. Joillakin pyöräilijöillä on ollut rengasrikkoja jopa päivittäin.

Voin tunnustaa kuuluvani tähän epäonnekkaiden joukkoon. Viime keväänä rengas puhkesi ja heti kun oli saatu ehjä pyörä alle, se puhkesi samana päivänä uudelleen. Ympärivuotinen kanssapolkija kertoi jo silloin, että syynä on luultavasti talvella käytetty hiekoitussepeli ja suositteli hakkimaan Schwalben pistosuojatut renkaat. Täytyy myöntää, että hyvät ovat olleet, yhtään rengasrikkoa ei ole sen jälkeen sattunut.

Kaiken muun harmin lisäksi terävä sepeli rikkoo koirien tassut ulkona liikuttaessa. Pitääkö koirillekin hankkia talvikengät paksuilla pohjilla?

Parannusta tilanteeseen ei ole luvassa. Hiekoitushiekkaa ei kuulemma enää edes pysty rahalla ostamaan eikä hiekoitussepeliä pysty pyöreämmäksi käsittelemään. Jotenkin tuntuu siltä, että Schwalben liikevaihto ei ainakaan pienene lähivuosina. Pitäisiköhän ostaa niiden osakkeita?

Kausi lähestyy loppuaan

Näyttää siltä, että pyöräilykausi on pikkuhiljaa lähestymässä loppuaan, ainakin niille meistä, jotka eivät aio vaihtaa nastarenkaisiin. Tässä on mennyt muutama viikko kotirintamaa tukiessa, joten pyöräily on jäänyt taka-alalle. Huomenna olisi tarkoitus taas hakea kulkuväline pyöräkellarista ja ottaa työmatkasta vähän liikunnan iloa.

Säätiedotus lupaa pientä pakkasta, mutta tiet näyttävät kuivilta eikä liukkaudesta ole tietoakaan.

En ole muistaakseni ennen pyöräillyt tätä työmatkaa pakkasella. Pitäisiköhän pyöräilypuvun alle laittaa jo muutakin kuin t-paita ja lyhyet kalsarit? Niillä tuntuu pärjäävän ihan hyvin ainakin +1 asteen keleillä.

Miten muut pukeutuvat ja pärjäävät pyörän selässä talvella? Poljetteko kelillä kuin kelillä?